Tomy obejmują wszystkie zachowane pieśni wielogłosowe z okresu nazywanego w historii polskiej muzyki renesansem, z wyłączeniem tych, których większa liczba mieści się w zwartych drukach, takich jak Melodiae na Psałterz polski M. Gomółki czy wydanie z 1601r. Kancjonału P. Artomiusza. Przez termin „pieśń" rozumiemy przy tym każdorazowe połączenie warstwy słownej z muzyczną, stąd uwzględnione zostały też dwie kontrafaktury psalmów J. Waltera, mimo że ich wersje oryginalne w sposób oczywisty nie należą do zakresu pojęciowego „pieśń polska". Punktem wyjścia do gromadzenia materiału był szczegółowy Wykaz druków luźnych (z XVI w.) opublikowany przez Annę Szweykowską. Dla naszych celów poszerzono go o broszury z pierwszych lat XVII w., oraz o utwory zacho-wane w większych jednostkach drukarskich i w rękopisach. Sam Wykaz... można dziś uzupełnić zaledwie o jedną pozycję, odnalezioną w 1973r., natomiast udało się przygotować do wydania utwory uwzględnione przez Autorkę, ale uznane za zaginione lub niemożliwe do odczytania, oraz ustalić historię wielu źródeł. Obecnie tylko jedna pieśń czterogłosowa wymieniona w Wykazie... (za bibliografią Estreichera). Wiersz nowo uczyniony do Rzeczypospolitej polskiej na szczęśliwy przyjazd K. J. M. (b. m. i r.), pozostaje nieznana. W wyniku realizacji niniejszego zamysłu edytorskiego, czytelnik ma po raz pierwszy możliwość zapoznania się z kompletem tych utworów, które zachowały się rozproszone w różnych źródłach.
|
|