<< Wstecz     Dalej >>

N. Maliutina H. Малютина, Коммуникативные ресурсы новейшей драматургии русскоязычных авторов

Natalia Maliutina – dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku. Slawistka: ukrainistka i rusycystka, badaczka dramatu XIX-XXI stulecia, nowych zjawisk w dramacie w aspekcie identyfikacji kulturowej. Autorka sześciu monografii, w tym: Проблема культурной (само)идентификации героя в новейшей постсоветской драме: переформатировка (współautorstwo z Anną Maroń), Kraków 2019, Ukraińska dramaturgia końca XIX i początku XX wieku (Toruń 2020), Перформативнi практики: досвiд осмислення (z Iryną Nechytaluk), Оdessa 2021. Zainteresowanie poetyką współczesnego dramatu łączy ze studiami nad eksperymentami we współczesnym teatrze. W pracach z ostatnich lat skupia się na poetyce wypowiedzi, praktykach głosowych we współczesnym dramacie, słuchowiskach radiowych. Współorganizatorka licznych międzynarodowych konferencji naukowych, m.in. pięciu sesji z cyklu Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe (Białystok – Odessa, 2013-2019).

***

Recenzowana praca zawiera wiele ciekawych, trafnych i nowatorskich spostrzeżeń dotyczących zarówno formy, jak i treści najnowszego dramatu rosyjskojęzycznego. Porusza aktualne w dramatologii współczesnej zagadnienia. Dokonano w niej pierwszych klasyfikacji najnowszych utworów dramaturgicznych z określonego punktu widzenia, otwierając tym samym drogę do dalszych ich penetracji.

Odnotować należy z podziwem, że Autorka książki zgromadziła nadzwyczaj bogatą literaturę krytyczną, zwłaszcza teoretycznoliteracką i profesjonalnie się nią posłużyła w swoich badaniach. Książka nie budzi więc zastrzeżeń merytorycznych.

Z recenzji prof. dr hab. Haliny Mazurek (UŚ, Katowice)

Przedłożona do zaopiniowania monografia pt. Коммуникативные ресурсы новейшей драматургии русскоязычных авторов zawiera omówienie współczesnej rosyjskojęzycznej dramaturgii z perspektywy procesów i strategii komunikacyjnych. Zarówno wybór materiału egzemplifikacyjnego, jak i przyjęcie perspektywy komunikacyjnej należy uznać za posunięcia słuszne, pozwalające, z jednej strony, wprowadzić do obiegu naukowego nowopowstałe teksty literackie, często nie poddawane wcześniej szerszemu oglądowi naukowemu, oraz – po drugie, zastosować wobec nich nowoczesne interdyscyplinarne instrumentarium badawcze. Książka wyrosła z trzech źródeł: analizy wybranych – bardzo licznych – utworów dramaturgicznych, refleksji teoretycznej nad komunikacją, która posłużyła za podbudowę metodologiczną, oraz oglądu wydarzeń teatralnych, który stał się jednym z kontekstów interpretacyjnych. Obecność tej ostatniej tematyki – wzmianki o wystawieniach scenicznych, festiwalach i konkursach – nie zmienia ogólnego profilu pracy, mianowicie wpisywania się w dyscyplinę literaturoznawstwo, chociaż może zainteresować ona także przedstawicieli nauki o kulturze, głównie teatrologów.

Z recenzji dr hab. Magdaleny Dąbrowskiej, prof. UW (Warszawa)

Powiekszenie

  << Wstecz     Dalej >>
English version

Strona główa

Lista tytułów
Varia  01
Varia  02
Varia  03
Varia  04
Varia  05
Varia  06
Varia  07
Varia  08
Varia  09
Varia  10
Varia  11
Varia  12
Varia  13
Varia  14
Varia  15
Varia  16
Varia  17
Varia  18
Varia  19
Varia  20
Varia  21
Varia  22
Varia  23
Varia  24
Varia  25
Varia  26
Varia  27
Varia  28
Varia  29
Varia  31
Varia  32
Varia  29
Varia  31
Varia  32
Varia  33
Varia  39
Varia  40
Varia  41
Varia  42
Varia  44
Varia  48-49
Varia  50
Varia  52
Varia  53
Varia  54
Varia  55
Varia  56
Varia  57
Varia  58
Varia  70
Varia  71
Varia  72
Varia  73
Varia  74

Copyright © 2004 Collegium Columbinum Opracowanie informatyczne: Mikołaj Michalczyk
 
SPRZEDAŻ WYDAWNICTW COLLEGIUM COLUMBINUM JEST PROWADZONA W I-KSIEGARNI NA SERWERZE KOMERCYJNYM:
WWW.COLUMBINUM.COM.PL