Na Króla-Ducha trzeba dziś, sądzę, patrzeć przede wszystkim jako na dzieło z jednej strony będące syntezą kultury, osobowości, lecz z drugiej jako na zapis wyprzedzający swój czas, otwierający się na daleką przyszłość: czytelnika, interpretatora i… twórcy-poety, który wpisał swe pośmiertne dzieje w kulturze w ów poemat. Już zresztą szybko doczekał się on kontynuacji autorskich, edycji znaczonych ręką wielkich i mniej znanych badaczy, takich jak Bronisław Gubrynowicz, Jan Gwalbert Pawlikowski, Juliusz Kleiner (i… ich następcy…), a także interpretacji przypisujących jego symboliczne oktawy do… wszystkiego: heglizmu, spirytyzmu, intuicjonizmu, myśli narodowej i metempsychozy, ech kultury indyjskiej albo słowiańskiej etc. Ważną rolę – i nie można jej lekceważyć – odegrała narodowa, patriotyczna lektura dzieła. […].
Ze Wstępu prof. Jarosława Ławskiego
*
Opiniowany tom studiów pod redakcją Michała Kuziaka i Jarosława Ławskiego ma szansę stać się lekturą obowiązkową dla badaczy twórczości Juliusza Słowackiego, szczególnie zaś dla czytelników trudnego arcydzieła, jakim jest Król-Duch. Przesądza o tym zakres refleksji, sięgającej od tekstu do jego rozległych odniesień kulturowych, religijnych, cywilizacyjnych, tropionych przy użyciu bogatego arsenału środków i narzędzi, szeroki wachlarz podejmowanych w książce problemów, z centralnym pytaniem o „ja” Króla-Ducha, jego rozliczne wcielenia i mistyczno-historyczne transfiguracje oraz odpowiadające mu pytanie o „ja” artysty i w dalszej konsekwencji podmiotowość czytelnika i edytora, a także zagadnienia związane z historią odbioru oraz recepcją odbywającą się w materiale innych sztuk i w odmiennych, niż rodzimy, językach. Istotną wartością tomu jest prezentacja doświadczeń wielu pokoleń badaczy oraz przemyślany porządek, w jakim Redaktorzy proponują czytelnikowi lekturę zgromadzonych tekstów.
Z recenzji wydawniczej prof. Agnieszki Czajkowskiej (UJD)
*
Kontakt z tą książką to wielka przygoda intelektualna, wędrówka w głąb historii i spraw duchowych – tak olśniewających, jak i… przerażających. Można zadać pytanie: które dzieło współczesnego pisarza będzie otwierać tyle możliwości – wciąż ponawianych – poszukiwań prawdy o nim samym? Które okaże się taką niewysychającą(chyba zresztą nigdy?) krynicą pomysłów, inspiracji, odczytań, sporów?
Z recenzji wydawniczej dr hab. Doroty Kulczyckiej, prof. UZ
|
|