<< Wstecz     Dalej >>

M. Melnyk, Pre-ekumenizm i konfesjonalizm

Prawosławne dążenia zjednoczeniowe w Pierwszej Rzeczypospolitej (1590-1596)

Przeprowadzona analiza zwraca uwagę na szereg problemów, które wymagają dalszych, pogłębionych badań. Na wnikliwą uwagę zasługuje proces dojrzewania do konwersji na katolicyzm prawosławnych biskupów w latach 1590-1596. Nie potrafimy zrekonstruować działania „mechanizmu”, który sprawił ich nawrócenia. Nie wiemy tym samym, kiedy nastąpiła ich ostateczna decyzja o zgodzie na unię. W niniejszej pracy próbowaliśmy ustalić ten moment, lecz na podstawie dostępnych źródeł nie udało się wskazać faktów i okoliczności jednoznacznie wskazujących na punkt zwrotny w myśleniu biskupów o jedności, który zadecydował o całkowitej i bezwarunkowej akceptacji katolickich koncepcji zjednoczeniowych. Nie wiemy też, czy zgoda na konwersję oznaczała, że wcześniejsze ich poglądy na jedność miały automatycznie charakter pre-ekumeniczny. Zaprezentowaliśmy jedynie okoliczności i uwarunkowania sprzyjające konwersji. Taką rolę mógł spełniać deklaratywny charakter koncepcji unijnych. Z tego powodu mogły być one różnie interpretowane. Tym samym nie istniał „żelazny scenariusz” działań na rzecz zjednoczenia. Zamiast niego było wiele „szkicowych”, możliwych do zrealizowania kierunków działań. Można odnieść wrażenie, że biskupi wypróbowywali ich różne scenariusze. Wobec tego wysunęliśmy hipotezę, że duchowni już przed wyjazdem emisariuszy do Rzymu musieli być wewnętrznie przekonani o konieczności nawrócenia na katolicyzm. Można przypuszczać, że nastąpiło to już na początku 1595 r. W nowych badaniach należałoby baczniejszą uwagę zwrócić na wpływ kultury pogranicza bizantyńsko-łacińskiego na genezę i rozwój koncepcji unijnych. Chodzi o wszelkie kulturowe i polityczne uwarunkowania wynikające ze współistnienia, współprzenikania i osmozy dwóch kręgów kulturowych (bizantyńskiego i łacińskiego), które miały miejsce na ziemiach ruskich. Należy wskazać i przeanalizować widoczne w tym zagadnieniu uwarunkowania sprzyjające dialogowi wyznaniowemu. Szczególnie trzeba zapytać o to, czy istniał związek między pograniczem kulturowym łacińsko-bizantyńskim a dążeniami do zjednoczenia chrześcijaństwa o charakterze pre-ekumenicznym. Celem takich badań byłaby analiza ekumenizmu jako zjawiska religijnego, ujmowanego w kontekście przemian społeczno-politycznych i cywilizacyjno-kulturowych. Byłaby to próba wskazania wzajemnego powiązania europejskiego uniwersalizmu kulturowego z dążeniem do przezwyciężenia chrześcijańskiego ekskluzywizmu wyznaniowego w dziejach ziem ruskich. Skoro poruszamy zagadnienie powiązania dążeń zjednoczeniowych z ich „przestrzenią kulturową”, to należy zwrócić uwagę na ścisłą współzależność myśli zjednoczeniowej i koncepcji społeczno-politycznych.

Z Zakończenia

Powiekszenie

  << Wstecz     Dalej >>
English version

Strona główa

Lista tytułów
BT (II)  I
BT (II)  II
BT (II)  III
BT (II)  IV
BT (II)  V
BT (II)  VI
BT (II)  VII
BT (II)  VIII
BT (II)  IX
BT (II)  X
BT (II)  XI
BT (II)  XII
BT (II)  XIII
BT (II)  XIV
BT (II)  XV
BT (II)  XVI
BT (II)  XVII
BT (II)  XVIII
BT (II)  XIX
BT (II)  XX
BT (II)  XXI
BT (II)  XXII
BT (II)  XXIII
BT (II)  XXIV
BT (II)  XXV
BT (II)  XXVI
BT (II)  XXVII
BT (II)  XXVIII
BT (II)  XXIX
BT (II)  XXX
BT (II)  XXXI
BT (II)  XXXII
BT (II)  XXXIII
BT (II)  XXXIV
BT (II)  XXXV
BT (II)  XXXVI
BT (II)  XXXVII
BT (II)  XXXVIII
BT (II)  XXXIX
BT (II)  XL
BT (II)  XLI
BT (II)  XLII
BT (II)  XLIII
BT (II)  XLIV
BT (II)  XLV
BT (II)  XLVI
BT (II)  XLVII
BT (II)  XLVIII
BT (II)  XLIX
BT (II)  L
BT (II)  LI
BT (II)  LII
BT (II)  LIII
BT (II)  LIV
BT (II)  LV
BT (II)  LVI
BT (II)  LVII
BT (II)  LVIII
BT (II)  LIX
BT (II)  LX
BT (II)  LXI
BT (II)  LXII
BT (II)  LXIII
BT (II)  LXIV
BT (II)  LXV
BT (II)  LXVI
BT (II)  LXVII
BT (II)  LXVIII
BT (II)  LXIX
BT (II)  LXX
BT (II)  LXXI
BT (II)  LXXII
BT (II)  LXXIII
BT (II)  LXXIV
BT (II)  LXXVI
BT (II)  LXXV
BT (II)  LXXVII
BT (II)  LXXVIII
BT (II)  LXXIX
BT (II)  LXXX
BT (II)  LXXXI
BT (II)  LXXXII
BT (II)  LXXXIII
BT (II)  LXXXIV
BT (II)  LXXXV
BT (II)  LXXXVI
BT (II)  LXXXVII
BT (II)  LXXXVIII
BT (II)  LXXXIX
BT (II)  XC
BT (II)  XCII
BT (II)  XCIII
BT (II)  XCIV
BT (II)  XCV
BT (II)  XCVI
BT (II)  XCVII
BT (II)  XCVIII
BT (II)  XCIX
BT (II)  C
BT (II)  CI
BT (II)  CII
BT (II)  CIII
BT (II)  CIV
BT (II)  CV
BT (II)  CVI
BT (II)  CVIII
BT (II)  CIX
BT (II)  CX
BT (II)  CXI
BT (II)  CXII
BT (II)  CXIII
BT (II)  CXIV
BT (II)  CXV
BT (II)  CXVI
BT (II)  CXVII
BT (II)  CXVIII
BT (II)  CXIX
BT (II)  CXX
BT (II)  CXXI
BT (II)  CXXII
BT (II)  CXXIII
BT (II)  CXXIV
BT (II)  CXXV
BT (II)  CXXVI
BT (II)  CXXVII
BT (II)  CXXVIII
BT (II)  CXXIX
BT (II)  CXXX
BT (II)  CXXXI
BT (II)  CXXXII
BT (II)  CXXXIII
BT (II)  CXXXV
BT (II)  CXXXVI
BT (II)  CXXXVII
BT (II)  CXXXVIII
BT (II)  CXXXIX
BT (II)  CXL
BT (II)  CXLI
BT (II)  CXLII
BT (II)  CXLIII
BT (II)  CLXIV
BT (II)  CXLV
BT (II)  CXLVI
BT (II)  CXVII
BT (II)  CXVIII
BT (II)  CXLIX
BT (II)  CL
BT (II)  CLI
BT (II)  CLII
BT (II)  CLIII
BT (II)  CLIV
BT (II)  CLV
BT (II)  CLVI
BT (II)  CLVII
BT (II)  CLVIII
BT (II)  CLIX
BT (II)  CLX
BT (II)  CLXI
BT (II)  CLXII
BT (II)  CLXIII
BT (II)  CLXIV
BT (II)  CLXVI
BT (II)  CLXVII
BT (II)  CLXV
BT (II)  CLXXI
BT (II)  CLXX
BT (II)  CLXXII
BT (II)  CLXXIII
BT (II)  CLXXIV

Copyright © 2004 Collegium Columbinum Opracowanie informatyczne: Mikołaj Michalczyk
 
SPRZEDAŻ WYDAWNICTW COLLEGIUM COLUMBINUM JEST PROWADZONA W I-KSIEGARNI NA SERWERZE KOMERCYJNYM:
WWW.COLUMBINUM.COM.PL