<< Wstecz     Dalej >>

A. Miśkowiec, Między naturą a historią. Pieniny w piśmiennictwie polskim 1830-1914

Literatura pienińska lat 1830 – 1914 jest niewątpliwie interesującym wariantem literatury narodowej. Niczym w soczewce skupiają się tutaj zjawiska typowe dla „literatury gór” i kultury doby zaborów. Niewątpliwie nowa sytuacja polityczna otwiera nową erę w dziejach obrazu Pienin. Niemniej jednak pewne schematy wypracowane przez twórców żyjących w dziewiętnastym wieku cieszyć się będą popularnością. Jak wskazuje analiza wybranych tekstów, jest to temat wiecznie żywy i wciąż aktualizowany (np. pisarstwo Jana Wiktora). Pośród zjawisk budujących kolejne rozdziały piśmienniczych dziejów tego fenomenu przyrodniczo – kulturowego wymienić z pewnością należy: działalność pisarską i „porządkującą” (stworzenie monografii Pieniny i ziemia sądecka) Jana Wiktora, „pienińskie epizody” poetów Czartaka (Tadeusza Szantrocha, Edwarda Kozikowskiego, Janiny Brzostowskiej). Oryginalną, acz nieudaną propozycją przetworzenia pienińskiego krajobrazu jest na przykład utwór W. S. J. Łysakowskiego Królowa Pienin (widoki okolne) wpisany w cykl Heksalogi („Polskie sonety”) z tomu Region ducha (1922). Nieco uwagi, choć na marginesie swoich zasadniczych zainteresowań, poświęcił Pieninom Władysław Orkan. Nawiązał on do słynnej czorsztyńskiej legendy, pisząc Kostkę Napierskiego. Powieść z XVII wieku. Akcję swego nieukończonego dramatu Widma umieścił w murach zamku czorsztyńskiego, podanie o ucieczce Kingi wprowadził do powieści W roztokach. Opis Przełomu Pienińskiego znajdujemy zaś w kierowanym do młodzieży utworze Las na Luboniu pomieszczonym w tomie Z krainy Gorców.

Sytuacja, która wytworzyła się w literaturze polskiej po drugiej wojnie światowej, nie ominęła również i Pienin. Zjawiskiem charakterystycznym dla tamtego czasu jest reinterpretacja kanonicznych już pienińskich motywów (np. Jalu Kurek, Tadeusz Kubiak, Jan Wiktor), czy też wzrost zainteresowania tematem czorsztyńskiego zrywu Napierskiego. Osobne miejsce należy poświęcić twórcom „samorodnym” – zwłaszcza Michałowi Słowikowi – Dzwonowi, czy też może współczesnej poetce i malarce z Krościenka nad Dunajcem, Krystynie Aleksander. Ta skrótowa prezentacja twórców i zagadnień związanych z Pieninami pozwala na sformułowanie przekonania, że temat Pienin nie jest tematem martwym. Ten niezwykły fenomen wciąż inspiruje twórców.

Powiekszenie

  << Wstecz     Dalej >>
English version

Strona główa

Lista tytułów
BT (II)  I
BT (II)  II
BT (II)  III
BT (II)  IV
BT (II)  V
BT (II)  VI
BT (II)  VII
BT (II)  VIII
BT (II)  IX
BT (II)  X
BT (II)  XI
BT (II)  XII
BT (II)  XIII
BT (II)  XIV
BT (II)  XV
BT (II)  XVI
BT (II)  XVII
BT (II)  XVIII
BT (II)  XIX
BT (II)  XX
BT (II)  XXI
BT (II)  XXII
BT (II)  XXIII
BT (II)  XXIV
BT (II)  XXV
BT (II)  XXVI
BT (II)  XXVII
BT (II)  XXVIII
BT (II)  XXIX
BT (II)  XXX
BT (II)  XXXI
BT (II)  XXXII
BT (II)  XXXIII
BT (II)  XXXIV
BT (II)  XXXV
BT (II)  XXXVI
BT (II)  XXXVII
BT (II)  XXXVIII
BT (II)  XXXIX
BT (II)  XL
BT (II)  XLI
BT (II)  XLII
BT (II)  XLIII
BT (II)  XLIV
BT (II)  XLV
BT (II)  XLVI
BT (II)  XLVII
BT (II)  XLVIII
BT (II)  XLIX
BT (II)  L
BT (II)  LI
BT (II)  LII
BT (II)  LIII
BT (II)  LIV
BT (II)  LV
BT (II)  LVI
BT (II)  LVII
BT (II)  LVIII
BT (II)  LIX
BT (II)  LX
BT (II)  LXI
BT (II)  LXII
BT (II)  LXIII
BT (II)  LXIV
BT (II)  LXV
BT (II)  LXVI
BT (II)  LXVII
BT (II)  LXVIII
BT (II)  LXIX
BT (II)  LXX
BT (II)  LXXI
BT (II)  LXXII
BT (II)  LXXIII
BT (II)  LXXIV
BT (II)  LXXVI
BT (II)  LXXV
BT (II)  LXXVII
BT (II)  LXXVIII
BT (II)  LXXIX
BT (II)  LXXX
BT (II)  LXXXI
BT (II)  LXXXII
BT (II)  LXXXIII
BT (II)  LXXXIV
BT (II)  LXXXV
BT (II)  LXXXVI
BT (II)  LXXXVII
BT (II)  LXXXVIII
BT (II)  LXXXIX
BT (II)  XC
BT (II)  XCII
BT (II)  XCIII
BT (II)  XCIV
BT (II)  XCV
BT (II)  XCVI
BT (II)  XCVII
BT (II)  XCVIII
BT (II)  XCIX
BT (II)  C
BT (II)  CI
BT (II)  CII
BT (II)  CIII
BT (II)  CIV
BT (II)  CV
BT (II)  CVI
BT (II)  CVIII
BT (II)  CIX
BT (II)  CX
BT (II)  CXI
BT (II)  CXII
BT (II)  CXIII
BT (II)  CXIV
BT (II)  CXV
BT (II)  CXVI
BT (II)  CXVII
BT (II)  CXVIII
BT (II)  CXIX
BT (II)  CXX
BT (II)  CXXI
BT (II)  CXXII
BT (II)  CXXIII
BT (II)  CXXIV
BT (II)  CXXV
BT (II)  CXXVI
BT (II)  CXXVII
BT (II)  CXXVIII
BT (II)  CXXIX
BT (II)  CXXX
BT (II)  CXXXI
BT (II)  CXXXII
BT (II)  CXXXIII
BT (II)  CXXXV
BT (II)  CXXXVI
BT (II)  CXXXVII
BT (II)  CXXXVIII
BT (II)  CXXXIX
BT (II)  CXL
BT (II)  CXLI
BT (II)  CXLII
BT (II)  CXLIII
BT (II)  CLXIV
BT (II)  CXLV
BT (II)  CXLVI
BT (II)  CXVII
BT (II)  CXVIII
BT (II)  CXLIX
BT (II)  CL
BT (II)  CLI
BT (II)  CLII
BT (II)  CLIII
BT (II)  CLIV
BT (II)  CLV
BT (II)  CLVI
BT (II)  CLVII
BT (II)  CLVIII
BT (II)  CLIX
BT (II)  CLX
BT (II)  CLXI
BT (II)  CLXII
BT (II)  CLXIII
BT (II)  CLXIV
BT (II)  CLXVI
BT (II)  CLXVII
BT (II)  CLXV
BT (II)  CLXXI
BT (II)  CLXX
BT (II)  CLXXII
BT (II)  CLXXIII
BT (II)  CLXXIV

Copyright © 2004 Collegium Columbinum Opracowanie informatyczne: Mikołaj Michalczyk
 
SPRZEDAŻ WYDAWNICTW COLLEGIUM COLUMBINUM JEST PROWADZONA W I-KSIEGARNI NA SERWERZE KOMERCYJNYM:
WWW.COLUMBINUM.COM.PL